20 грудня 2023 року відбувся круглий стіл з проблематики адміністративно-територіального устрою Донецької та Луганської областей з метою розробки пропозицій щодо його реконфігурації. Було презентовано результати дослідження, яке приводилось в межах співпраці ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”, ГО “Центр політико-правових реформ”, ГО “Громадська ініціатива Луганщини” та ГО “Асоціація “Відродження та Розвиток” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. У заході взяли участь директор ДУ «Інститут економіко-правових досліджень ім. В.К. Мамутова НАН України» Володимир УСТИМЕНКО, директорка Луганської філії Інна ЗАБЛОДСЬКА, старший науковий співробітник д.е.н. проф. Руслан ГАЛГАШ, науковий співробітник к.е.н. Оксана РОМАХОВА.
З презентацією виступила д.е.н., проф. Інна Заблодська, яка зазначила, що за результатами проведеного аналізу показників розвитку громад (на підконтрольній Україні території) відповідно до Урядової методики встановлено, що у 2021 році, перед війною до потенційно неспроможних територіальних громад віднесено 26 громад, а до потенційно спроможних 20 громад Донецької області; до потенційно неспроможних територіальних громад в Луганській області віднесено 7, а до потенційно спроможних 19 громад. Тобто конфігурація та параметри громад дають підстави вважати, що більшість громад були спроможні, або мали один-два показники (критерії), які частково не «дотягували» до норми.
У зв’язку із руйнівними та демографічними наслідками, що виникли під час повномасштабної війни (2022-2023 роки) до потенційно неспроможних громад в Донецькій області віднесено 23 громади, а в Луганській – 9, до контроверсійно спроможних громад віднесено в Донецькій і в Луганській областях по 12 громад, до потенційно спроможних в Донецькій області віднесено 11 громад, а Луганській – 5 територіальних громад;
Дослідивши проблеми, які негативно впливатимуть на повоєнне відновлення громад експерти визначили базові показники (критерії) попередньої оцінки рівня спроможності територіальних громад Донецької та Луганської областей після деокупації в перехідний період: чисельність населення, що постійно проживає на території територіальної громади; чисельність учнів, що здобувають освіту в закладах загальної середньої освіти, розташованих на території громади; частка працездатного населення, що постійно проживає на території територіальної громади.
Для моделювання реконфігурації АТУ Донецької та Луганської областей після війни за умов деокупації територій до кордонів 1991 року проведено попередньою оцінку спроможності громад за допомогою запропонованих показників (критеріїв) за сценаріями: оптимістичний сценарій, це той, коли відновиться понад 70% населення, більшість з якого працездатного віку, найбільш реальний сценарій – відновлення приблизно 50% населення (частка населення працездатного віку від 70 % до 30%), і песимістичний сценарій, це коли відновиться менше ніж 30% населення. Оптимістичний сценарій деокупації також передбачає звільнення всіх територій Донецької та Луганської областей та припинення воєнних дій, а песимістичний сценарій передбачає вихід ЗСУ на кордони України 1991 року, проте воєнні дії не припиняться.
Побудована модель АТУ Донецької та Луганської областей після деокупації може бути представлена 81 громадами та 14 районами (оптимістичний сценарій). Окремі неспроможні громади доцільно приєднати до сусідніх спроможних громад. Райони, які мають малу чисельність населення мають бути укрупнені або розділені між сусідніми районами. Песимістичний сценарій передбачає здійснення принципово нового адміністративно-територіального поділу територій на рівні громад і районів через знелюднення.