10 лютого 2016 р. в ефірі програми “Велика країна” на Радіо Ера ФМ вчений секретар Інституту к.ю.н., с.н.с. Ірина Кременовська розповіла про ситуацію в регіонах у зв’язку з перспективами внутрішньо переміщених осіб проживати і працювати в сільській місцевості на вільній частині території України (прослухати запис ефіру).
Крім наявності у сільській місцевості можливостей для працевлаштування, існує й низка інших чинників, які визначатимуть готовність людей жити саме на землі. Це, зокрема, наявність умов для одержання медичної допомоги (лікувальних закладів) на прийнятній відстані від місця проживання, а також системи виховних закладів для влаштування дітей дошкільного віку й загальноосвітніх навчальних закладів.
Знеособлені й безапеляційні заклики направити переселенців до села «аби не мозолили очі» перетворилося на справжнє гасло всіх псевдопатріотів. Переселенцям нерідко описують надмірно прикрашену картинку сільського життя, де буквально «булки ростуть на деревах», але водночас у випадку відмови їхати їм дорікають нібито небажанням працювати, хоча й у містах переселенці фактично не одержують необхідної допомоги – так само, як не одержують її зараз і заробітчани, котрі виїхали до міста зі свого села, де не мали роботи.
За відомостями Міністерства освіти і науки України, що було одержано у відповідь на інформаційний запит у межах цього дослідження (лист від 01.10.2015 р. за вих. № 2/1-13-1747-15) у державі триває процес зменшення кількості дітей шкільного віку, а відповідно – кількості навчальних закладів.
Ситуація, що склалася у зв’язку зі скороченням системи загальносовітніх навчальних закладів, є критичною, про що свідчать офіційні дані Держстату України. Так, станом на 2010-2011 навчальний рік всього в Україні було 20300 ЗНЗ усіх типів і форм власності, в т.ч. 13283 – у сільській місцевості.
2011-2012 н.р. – ліквідовано 313;
2012-2013 н.р. – ліквідовано 171;
2013-2014 н.р. – ліквідовано 332;
2014-2015 н.р. – ліквідовано 424.
Залишилося 17604 ЗНЗ, в т.ч. у сільській місцевості – 11891 (інформація без урахування закладів, розміщених на території тимчасово окупованої АРК і непідконтрольних українській владі районів Донецької та Луганської областей).
На зв’язку зі студією також був екс-директор Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук, який розповів про стан прав у сфері професійно-технічної освіти.